II Pra­cow­nia Wy­sta­wien­nic­twa (I st)

2520Adi. dr hab. Monika Rzepiejewska-Mroczek

Absolwentka Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. W. Gersona w Warszawie (1996), Wydziału Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2001), Podyplomowego Studium Pedagogicznego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2012). Od 2001 r. pracuje na macierzystym Wydziale. W 2008 r. obroniła pracę doktorską „Wokół cerkwi w Smolniku” przygotowaną pod opieką prof. Anny Sławkowskiej-Rode. W 2018 r. uzyskała stopień doktora habilitowanego. Projektuje wystawy i opracowania graficzne. Ważniejsze realizacje to cykl wystaw czasowych „OPUSZCZONE-RATOWANE greckokatolickie zespoły cerkiewne południowo-wschodniej Polski” (projekty plastyczne wg autorskiego scenariusza ramowego, 2013-2017), plenerowa wystawa czasowa „Wokół świątyni w Smolniku” (scenariusz oraz projekt plastyczny, 2016), wystawa stała w Muzeum Parafialnym w Kraśniku (projekt plastyczny, 2015), wystawa czasowa DOWODY ZBRODNI Przedmioty z Łączki w Pawilonie X więzienia na Rakowieckiej” (projekt plastyczny przygotowany wspólnie z dr hab. Barbarą Kowalewską, 2018).

 

As. mgr Konrad Matuszewski

Mieszka i pracuje w Ciechanowie. W 2017 r. obronił z wyróżnieniem rektorskim dyplom magistra sztuki na Wydziale Architektury Wnętrz ASP w Warszawie. W tym samym roku ukończył także Studium Pedagogiczne przy ASP w Warszawie. Od 2017 r. jest pracownikiem dydaktycznym macierzystego wydziału. Pracuje również z dziećmi w przedszkolach i szkołach podstawowych poszerzając wiedzę najmłodszych w zakresie architektury i szeroko rozumianej przestrzeni. Projektuje wnętrza prywatne, wystawy i grafiki użytkowe. Od kilku lat jest związany jako grafik z Festiwalem Grzesiuka i Teatrem Baza. Wolne chwile poświęca na uprawianie sztuk klasycznych: rysunku, malarstwa i rzeźby. Obserwuje świat przez wizjer aparatu analogowego. Nieustannie szuka.

 

 

Program Pracowni


Pracownia funkcjonuje jako wolnego wyboru dla studentów III roku studiów licencjackich oraz I i II roku studiów magisterskich. Podejmowane w niej zadania z zakresu projektowania przestrzeni o charakterze wystawienniczym są zróżnicowane pod względem trudności, w zależności od danego poziomu kształcenia. Wspólnym mianownikiem zadań jest twórcze kształtowanie przestrzeni adresowanej do widza. Podstawą dla projektów jest w każdym przypadku autorsko sformułowany ramowy scenariusz oraz program funkcjonalny, analiza miejsca planowanych działań projektowych oraz  – w konsekwencji – autorskie założenia projektowe. Projekty wymagają świadomego wyboru rodzaju twórczych działań w myśl założonej idei, przemyślanych rozwiązań technicznych, materiałowych i multimedialnych.

Cele dydaktyczne na wszystkich poziomach kształcenia to: rozwijanie indywidualnej wrażliwości i świadomości plastycznej oraz wyobraźni twórczej i samodzielności projektowej; pogłębianie zdobytych już umiejętności analitycznego i syntetycznego myślenia oraz wykorzystywania i twórczego łączenia zdobytej już wiedzy i doświadczeń, dążenie do interdyscyplinarności działań; pogłębianie wiedzy o całym spektrum działań wystawienniczych oraz zagadnieniach niezbędnych dla rozwijania umiejętności projektowania wystawiennictwa, w tym doskonalenie warsztatu projektowego.

 

Program dla III roku stacjonarnych studiów I. stopnia


Każdy z semestrów opiera się na jednym całosemestralnym zadaniu, przy czym w semestrze VI jest to projekt dyplomowy zaprezentowany publicznie podczas obrony wraz z portfolio i wybranymi pracami z Katedry Ogólnoplastycznej. Zadania dotyczą niewielkiej (do 200 m²) przestrzeni o charakterze wystawienniczym o prostym programie. Poziom trudności zadań umożliwia przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania prostych zadań z zakresu wystawiennictwa. W toku pracy nad zadaniami omówione zostają zagadnienia:

- scenariusz ekspozycji jako punkt wyjścia dla idei i założeń do projektu wystawy,

- lokalizacja projektu – wybór miejsca odpowiedniego dla podjętego tematu oraz analiza sytuacji zastanej, w tym dokumentacja techniczna i zdjęciowa;

- rozplanowanie funkcjonalne oraz tematyczne przestrzeni,

- dobór środków wyrazu a rodzaj oraz temat wystawy,

- ergonomia w przestrzeniach wystawienniczych,

- grafika w przestrzeniach wystawienniczych,

- rozwiązania techniczne, materiałowe, multimedialne, stosowane w wystawiennictwie;

- oświetlenie jako istotny element kreacji przestrzeni wystawienniczej,

- przepisy i wymogi bezpieczeństwa (BHP, P.POŻ),

- prezentacja projektu (plansze, opracowanie techniczne, makieta oraz – w przypadku pracy licencjackiej – opis projektu i publiczna obrona) jako immanentny element pracy nad zadaniem.

Temat sem. 6

Temat sem. 5