dr hab. Barbara Kowalewska, prof. uczelni
Absolwentka Wydziału Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (dyplom, 1995).
Od 1998 r. praca na macierzystym Wydziale w Pracowni Wystawiennictwa. W 2008 r. uzyskała tytuł doktora, w 2015 r. tytuł doktora habilitowanego, od 2019 – profesor uczelni.
W roku akademickim 2014/2015 pełni funkcję prodziekana do spraw studiów niestacjonarnych.
Na kadencję 2016 – 2020 wybrana na stanowisko prodziekana do spraw studentów na studiach stacjonarnych Wydziału Architektury Wnętrz.
Od r. ak. 2016/2017 prowadzi Pracownię Wystawiennictwa.
Główną dziedziną działalności twórczej stanowi wystawiennictwo i projekty wnętrz. Do ważnych zalicza m.in. projekty i realizacje wnętrz oraz wystawy stałe i czasowe dla Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie w latach 2006–2019 – nadal; projekt i realizacja sali Senatu dla Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, 2013 r., projekty i realizacje wystaw czasowych dla Zamku Królewskiego w Warszawie: „Król się żeli. Rolka Sztokholmska” oraz „Świat Polskich Wazów. Przestrzeń -ludzie- sztuka” 2019 r.
Absolwentka Wydziału Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie – dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Projektowania Wystaw.
Od 2008r. prowadzi pracownię projektową w zakresie projektowania wnętrz muzealnych, wystaw czasowych oraz ekspozycji plenerowych. Współpracuje z Teatrem Wielkim / Operą Narodową projektując wystawy czasowe w Galerii Opera.
Zaprojektowała i zrealizowała ekspozycje do wielu muzeów w Polsce i za granicą.
Projektantka stworzyła ekspozycje stałe do: Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem – 9 fili Muzeum, Muzeum Okręgowe w Toruniu w Domu Eskenów, Muzeum Podróżników im. Tony Halika w Toruniu, Muzeum Zamek w Oświęcimiu, Muzeum w Tarnowskich Górach, czy Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi.
Cyklicznie projektuje wystawy czasowe dla takich instytucji jak: Muzeum Regionalne w Stalowej Woli 12 wystaw czasowych, Muzeum Narodowe w Warszawie, Opera Filharmonia Podlaska w Białymstoku, Muzeum Mazowieckie w Płocku, ale także National Gallery of Modern Art w New Dehli i Bombaju.
Laureatka nagrody oraz wyróżnienia SYBILLA 2010/11 na Wydarzenie Muzealne Roku przyznawaną przez MKiDN, I nagroda w konkursie Piękniejsza Polska.
Od 2016r. asystentka w I Pracowni Wystawiennictwa Wydziału Architektury Wnętrz ASP.
Absolwentka kierunku Architektura i Urbanistyka na Wydziale Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Politechniki Łódzkiej.
Posiada uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w specjalności architektonicznej, przynależność do Mazowieckiej Okręgowej Izbie Architektów od 2001r.
Autorka i współautorka wielu projektów budowlanych i wykonawczych obiektów użyteczności publicznej - sportowych, handlowych, hotelowych i usługowych, a także budynków przemysłowych i mieszkalnych. W dorobku twórczym posiada również projekty wnętrz biurowych, bankowych, sportowych i hotelowych, a także opracowania urbanistyczne.
Najważniejsze zrealizowane projekty to obiekty sportowe: stadion piłkarski w Gdyni, wielokrotnie wyróżniany przez PZPN i hala sportowa w Częstochowie, która otrzymała nagrodę drugiego stopnia w konkursie "Budowa Roku 2012", a także została laureatem lokalnego konkursu "Miejsce przyjazne osobom z niepełnosprawnością”.
Od 2016 na stanowisku wykładowcy na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Program Pracowni
Program nauczania ma na celu uświadomienie i wdrożenie studentom wiedzy oraz umiejętności wynikających z faktu, że wystawiennictwo jest sztuką podejmującą różnorodne zagadnienia o mniej lub bardziej złożonej problematyce merytorycznej i zróżnicowanych powierzchniach ekspozycyjnych; że wystawiennictwo jest sztuką integracji wielu dziedzin sztuki, techniki i nauki, wymaga umiejętności organizacyjnych, akceptacji pracy zespołowej, znajomości bieżących możliwości technicznych i technologicznych, systematyczności i ciągłego pogłębiania wiedzy fachowej oraz technik przekazu istoty projektowanego dzieła.
Program oparty o tematy autorskie zgłaszane przez studentów w obrębie zagadnień określonych przez prowadzącego, umożliwia kreowanie indywidualnych postaw twórczych i przygotowuje studenta do pracy w zawodzie na poziomie 7 ERK. Głównym celem zajęć jest samodzielny, twórczy rozwój każdego studenta i każdy z nich wymusza niezależną od innych treść.
Omawiane zagadnienia w semestrze 1 i 2 :
- Zasady budowy scenariusza i jego roli w koncepcji merytorycznej wystaw;
- Dyskusja dydaktyczna poświęcona zagadnieniom wystaw muzealnych – czasowych i stałych;
- Wystawy branżowe i problemowe z określeniem indywidualnej tematyki w pawilonach targowych zlokalizowanych na terenach targowych Polski i Europy;
- Zagadnienia rewitalizacji obiektów pofabrycznych w celu lokalizowania w nich złożonych funkcjonalnie ośrodków muzealnych i lokalnych instytucji kulturalnych;
- Indywidualne korekty mobilizujące studenta do poszukiwań autorskiej, oryginalnej formy wystawy;
- Analiza wybitnych współczesnych realizacji z dziedziny wystawiennictwa i architektury wnętrz w oparciu o albumy i katalogi oraz autorską dokumentację fotograficzną.
Przy każdym podjętym projekcie omawiane są ze studentem uwarunkowania techniczne, materiałowe, przestrzenne i komunikacyjne – wynikające z przepisów p. poż. oraz B.H.P.
Na początku semestru 3 następuje komisyjne zatwierdzenie tematów pracy projektowej z zakresu wystawiennictwa oraz promotorów teoretycznej pracy pisemnej i aneksu.
Semestr 3 student w całości poświęca na przeprowadzenie procesu projektowego na etapie koncepcji scenariusza i koncepcji zasadniczych form ekspozycji w oparciu o przeprowadzoną kwerendę biblioteczną oraz zgłębienie wiedzy w temacie opracowywanego zagadnienia; pracuje nad pisemną pracą teoretyczną i aneksem w wybranej pracowni ogólnoplastycznej lub projektowej.
W semestrze 4 należy zakończyć proces projektowy i wykonać całościową prezentację projektu w formie przekazu graficznego – rzuty, przekroje, opis techniczny, opis dzieła, modele lub wizualizacje, a następnie dokonać publicznej prezentacji i obrony trzech składowych opracowania dyplomowego przed komisją dyplomową z oceną recenzentów oraz publiczną dyskusją.