II Pra­cow­nia Wy­sta­wien­nic­twa (IIst)

2520

Adi. dr hab. Monika Rzepiejewska-Mroczek

Absolwentka Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. W. Gersona w Warszawie (1996), Wydziału Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2001), Podyplomowego Studium Pedagogicznego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2012). Od 2001 r. pracuje na macierzystym Wydziale. W 2008 r. obroniła pracę doktorską „Wokół cerkwi w Smolniku” przygotowaną pod opieką prof. Anny Sławkowskiej-Rode. W 2018 r. uzyskała stopień doktora habilitowanego. Projektuje wystawy i opracowania graficzne. Ważniejsze realizacje to cykl wystaw czasowych „OPUSZCZONE-RATOWANE greckokatolickie zespoły cerkiewne południowo-wschodniej Polski” (projekty plastyczne wg autorskiego scenariusza ramowego, 2013-2017), plenerowa wystawa czasowa „Wokół świątyni w Smolniku” (scenariusz oraz projekt plastyczny, 2016), wystawa stała w Muzeum Parafialnym w Kraśniku (projekt plastyczny, 2015), wystawa czasowa DOWODY ZBRODNI Przedmioty z Łączki w Pawilonie X więzienia na Rakowieckiej” (projekt plastyczny przygotowany wspólnie z dr hab. Barbarą Kowalewską, 2018).

 

As. mgr Konrad Matuszewski

Mieszka i pracuje w Ciechanowie. W 2017 r. obronił z wyróżnieniem rektorskim dyplom magistra sztuki na Wydziale Architektury Wnętrz ASP w Warszawie. W tym samym roku ukończył także Studium Pedagogiczne przy ASP w Warszawie. Od 2017 r. jest pracownikiem dydaktycznym macierzystego wydziału. Pracuje również z dziećmi w przedszkolach i szkołach podstawowych poszerzając wiedzę najmłodszych w zakresie architektury i szeroko rozumianej przestrzeni. Projektuje wnętrza prywatne, wystawy i grafiki użytkowe. Od kilku lat jest związany jako grafik z Festiwalem Grzesiuka i Teatrem Baza. Wolne chwile poświęca na uprawianie sztuk klasycznych: rysunku, malarstwa i rzeźby. Obserwuje świat przez wizjer aparatu analogowego. Nieustannie szuka.

 

Program Pracowni


Pracownia funkcjonuje jako wolnego wyboru dla studentów III roku studiów licencjackich oraz I i II roku studiów magisterskich. Podejmowane w niej zadania z zakresu projektowania przestrzeni o charakterze wystawienniczym są zróżnicowane pod względem trudności, w zależności od danego poziomu kształcenia. Wspólnym mianownikiem zadań jest twórcze kształtowanie przestrzeni adresowanej do widza. Podstawą dla projektów jest w każdym przypadku autorsko sformułowany ramowy scenariusz oraz program funkcjonalny, analiza miejsca planowanych działań projektowych oraz  – w konsekwencji – autorskie założenia projektowe. Projekty wymagają świadomego wyboru rodzaju twórczych działań w myśl założonej idei, przemyślanych rozwiązań technicznych, materiałowych i multimedialnych.

Cele dydaktyczne na wszystkich poziomach kształcenia to: rozwijanie indywidualnej wrażliwości i świadomości plastycznej oraz wyobraźni twórczej i samodzielności projektowej; pogłębianie zdobytych już umiejętności analitycznego i syntetycznego myślenia oraz wykorzystywania i twórczego łączenia zdobytej już wiedzy i doświadczeń, dążenie do interdyscyplinarności działań; pogłębianie wiedzy o całym spektrum działań wystawienniczych oraz zagadnieniach niezbędnych dla rozwijania umiejętności projektowania wystawiennictwa, w tym doskonalenie warsztatu projektowego.

 

Program dla I i II roku stacjonarnych studiów II. stopnia


Semestry I i II opierają się na całosemestralnych zadaniach (jedno zadanie w semestrze) dotyczących przestrzeni o złożonym programie. W każdym z semestrów do wyboru są dwa zadania – jedno o bardzo szeroko sformułowanym temacie, aby pozostawić swobodę wyboru konkretnego zagadnienia oraz rodzaju projektowanej wystawy, drugie dotyczące projektu we wnętrzu, gdzie aspekt wystawienniczy odgrywa istotną rolę. Proponowana powierzchnia – w zależności od zadania – do 400 m². Tematy umożliwiają również dobór złożoności zadania w zależności od tego, czy pracownia ma pełnić rolę kierunkowej czy uzupełniającej.

Semestry III i IV poświęcone są magisterskiemu projektowi dyplomowemu, zaprezentowanemu publicznie wraz z aneksem, pracą teoretyczną oraz portfolio podczas obrony pracy dyplomowej. Temat projektu dyplomowego zgłasza dyplomant. Tematyka pracy dyplomowej powinna wpisywać się w obszar wystawiennictwa.

 

Poziom trudności zadań w poszczególnych semestrach umożliwia przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania złożonych zadań projektowych oraz do pracy w profesjonalnych zespołach przy dużych projektach interdyscyplinarnych. W toku pracy nad zadaniami omówione zostają zagadnienia:

- scenariusz ekspozycji jako punkt wyjścia dla idei i założeń do projektu wystawy – tworzenie wielowątkowego scenariusza ramowego;

- lokalizacja projektu – wybór miejsca odpowiedniego dla podjętego tematu oraz analiza sytuacji zastanej, w tym dokumentacja techniczna i zdjęciowa;

- adaptacje i rewitalizacje wnętrz użyteczności publicznej na potrzeby działalności kulturalnej z funkcją wystawienniczą (opcjonalnie),

- rozplanowanie funkcjonalne i tematyczne przestrzeni o złożonym programie,

- dobór środków wyrazu a rodzaj oraz temat wystawy,

- ergonomia w przestrzeniach wystawienniczych,

- grafika w przestrzeniach wystawienniczych,

- rozwiązania techniczne, materiałowe, multimedialne stosowane w wystawiennictwie;

- oświetlenie jako istotny element kreacji przestrzeni wystawienniczej,

- przepisy i wymogi bezpieczeństwa (BHP, P.POŻ),

- prezentacja projektu (plansze, opracowanie techniczne, ewentualnie makieta czy projekcja oraz – w przypadku pracy magisterskiej – opis projektu i publiczna obrona) jako immanentny element pracy nad zadaniem.

Tematy sem. 1
Tematy sem. 2