Iwona Kalenik jest architektką, absolwentką Politechniki Łódzkiej oraz Podyplomowego Studium Projektowania „architektura + dialog” w gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, w której również obroniła rozprawę doktorską pt. „W objęciach miasta. Architektura jako emanacja bliskości”. Od 2005 projektuje wnętrza, książki, a od niedawna też scenografie filmowe. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi w ramach projektów. Jest beneficjentką stypendium artystycznego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2015, 2020) oraz autorką publikacji o tematyce architektury miasta. Maluje akwarelami, szkicuje oraz pisze o architekturze.
Kontakt: iwona.kalenik@asp.waw.pl
Agnieszka Kacprzak ukończyła studia na Wydziale Architektury i Urbanistyki na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała praktykując w międzynarodowych pracowniach projektowych. Jej prace realizowane są w wielu skalach od architektoniczno urbanistycznej po instalacje i projekty małych form użytkowych. Od 2017 r. Agnieszka współtworzy kolektyw projektowy DRYF działający w obszarze architektury, designu i sztuki. Od 2020 r. współtworzy pracownię Architektury Wrażliwej.
Kontakt: agnieszka.kacprzak@asp.waw.pl
Iwona Kalenik i Agnieszka Kacprzak są laureatkami konkursu na kuratorski projekt wystawy w Pawilonie Polskim na 18. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji w 2023. Projekt „Miejsce troski” otrzymał status Projektu Rezerwowego. Więcej na stronie: https://labiennale.art.pl/konkurs/
Wcześniej Iwona Kalenik i Agnieszka Kacprzak prowadziły II Pracownię Projektowania Architektonicznego.
Program pracowni
„Architektura Troski”
Troskę w projektowaniu rozumiemy jako wrażliwe i uważne prowadzenie procesu dochodzenia do rozwiązań, uwzględnianie w nim potrzeb wszystkich odbiorców projektu (bezpośrednich i pośrednich).
Ze szczególną uwagą przyglądamy się temu co już jest, podejmujemy tematy adaptacji i opieki nad istniejącą przestrzenią i zadajemy pytanie o przyszłość architektury, która powstaje teraz.
Interesują nas relacje pomiędzy wnętrzem i zewnętrzem jako częściami jednego systemu wnętrz.
W pracowni przywiązujemy wiele uwagi do wyborów materiałowych, ich pochodzenia,nadawania im “drugiego życia”, ograniczenia wpływu na środowisko.
Chcemy tworzyć piękne, ponadczasowe, zdrowe, witalne miejsca.
Metoda pracy
Nieustannie badamy możliwości “troskliwej architektury”. Poszukujemy projektowych odpowiedzi, opartych na etyce i ekologicznej odpowiedzialności. Chcemy, by każda decyzja stojąca za projektowym gestem, miała swoje uzasadnienie. Dążymy do tego, by projekty były uważnymi procesami twórczymi, które wsparte są badaniami, danymi i współczesną wiedzą o świecie. Projekt wnętrza może mieć swoją metrykę, informować o istotnych danych, które dotyczą jego wpływu na środowisko. Dlatego ze szczególną uwagą rozwijamy metody zaawansowania świadomości projektowej poprzez stosowanie rozmaitych narzędzi: map i kart materiałowych, schematów elementów re-use, szacunkowych obliczeń dotyczących cyrkularności, itp.
Zakres opracowania projektu w III PPW zawiera, poza standardowymi rysunkami, uzupełniające informacje dotyczące “metryki materiałowej”.