III Pra­cow­nia Wy­sta­wien­nic­twa (II st)

dr Adam Orlewicz,

Absolwent z wyróżnieniem wydziału Architektury Wnętrz ASP w Warszawie (2003). Od 2008 roku pracuje jako asystent a następnie jako adiunkt i kierownik Katedry wystawiennictwa i komunikacji wizualnej na Wydziale Architektury Wnętrz ASP w Warszawie. Tworzy projekty z zakresu wystawiennictwa muzealnego i plenerowego oraz grafiki wystawienniczej. Jest autorem projektów muzeów: Witolda Gombrowicza w Vence (Francja), Josepha Conrada w Berdyczowie (Ukraina), Kraszewskiego w Dreźnie (Niemcy). Założyciel pracowni projektowej „nowy motyw”. W swojej działalności współpracował dotąd z licznymi instytucjami muzealniczymi i wystawienniczymi, takimi jak: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów, Zamek Królewski w Warszawie, Muzeum Warszawy, Muzeum Literatury w Warszawie, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie, Muzeum Zamkowe w Malborku, Centrum Historii Zajezdnia we Wrocławiu, Dom Spotkań z Historią w Warszawie. Projektował wystawy w Odessie, Kijowie, Tuluzie, Pradze, Brnie, Moskwie. Jest laureatem nagród projektowych i muzealniczych, m.in.: Polish Graphic Design Awards (2017); Wydarzenie Muzealne Roku Sybilla (2004, 2015); Les Rubans du Patrimoine (Francja 2018). Współpracuje z wydawnictwem „Architektura – Murator”.

Kamil Kowalski

2016 r. – dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Projektowania Mebla na Wydziale Architektury Wnętrz ASP w Warszawie. Obecnie w praktyce zawodowej projektuje wystawy muzealne, edukacyjne oraz przestrzenne instalacje artystyczne, koncentrując swoje działania na różnych skalach – od eksponatu po architekturę. Swoje prace prezentował na licznych wystawach m. in. na Łódź Design Festival czy Gdynia Design Days. Od 2019 r. asystent w Pracowni Wystawiennictwa i Komunikacji Wizualnej na macierzystym wydziale.

 

Program pracowni


W pracowni poruszane są problemy kreowania przestrzeni oddziałującej na człowieka i otaczającej go w ramach różnych funkcji oraz przy użyciu bogatego repertuaru środków.

Główną ścieżką są tematy dotyczące oddziaływania wystawienniczego – kreowanie przestrzeni prezentacyjnej, informacyjnej, edukacyjnej – przestrzeni unikatowej, budującej klimat, inspirującej widza. Są to zagadnienia uniwersalne dla warsztatu architekta wnętrz. Program pracowni zakłada indywidualny rozwój twórczy każdego ze studentów poprzez zakres swobody w doborze tematów działaniach projektowych.

Proponowane w pracowni tematy nakierowane są również w stronę projektowania przestrzeni muzealnych. Muzealnictwo rozumiane jako sektor kultury podlegający w ostatnich dekadach dużym przeobrażeniom i rozwojowi to dziedzina dająca możliwość bardzo zróżnicowanych działań plastycznych, od projektów wnętrz ekspozycyjnych o charakterze stałym, przez wystawy czasowe, aż po przestrzenie publiczne o innych funkcjach towarzyszących. W pracowni poruszany jest interdyscyplinarny charakter działalności przyszłego architekta wnętrz. Kształcona jest umiejętność świadomego doboru środków wyrazu wynikających z interpretacji merytorycznych, funkcjonalnych, ale też wymagań wynikających z aktualnych wyzwań środowiskowych czy materiałowych.

W pracowni w ramach studiów II stopnia proponuje się również podejmowanie działań w kontekście zastanych przestrzeni muzealnych o określonym charakterze, ingerencji w przestrzeniach zabytkowych, pracy z obiektami konserwatorskimi. Poruszane są także zagadnienia pracy w zespole o różnych specjalnościach i budowania w ramach niego czytelnego przekazu własnych idei.

Program pracowni umożliwia dostosowanie pracy nad projektem do specyficznej sytuacji każdego studenta. Dzięki temu tryb studiowania może mieć indywidualny charakter.