dr inż. arch. Dariusz Śmiechowski
Do najważniejszych zainteresowań twórczych i badawczych zalicza architekturę zrównoważoną i regeneratywną, publicystykę i krytykę architektoniczną oraz działania w ramach powszechnej edukacji architektonicznej (warsztaty, konferencje, projekty i programy edukacyjne, publikacje). Szczególną wagę przywiązuje do aspektów ekologicznych i społeczno-kulturowych (poszanowanie zasobów, jakości zdrowotne, odniesienie do kontekstu, kształtowanie przestrzeni i tworzenie miejsc z angażowaniem użytkowników). Współpracuje z uczelniami, instytucjami, organizacjami pozarządowymi, grupami tematycznymi, małymi społecznościami.
Ukończyła Wydział Architektury Wnętrz ASP w Warszawie. Od 2018 asystent w zespole Projektowania Partycypacyjnego. Architekt wnętrz, projektant mebli i biomateriałów. Naukowo i praktycznie interesuje się projektowaniem zrównoważonym. Poza pracą na WAW zajmuje się koordynacją projektów z zakresu architektury wnętrz.
Zajęcia z tego przedmiotu prowadzone są w ramach działalności
Katedry Projektowania w Przestrzeni Publicznej.
O programie przedmiotu
Podejście partycypacyjne w projektowaniu wychodzi poza niezbędne minimum polegające na informowaniu przyszłych użytkowników i innych interesariuszy o planowanych zmianach w otoczeniu czy konsultowaniu z nimi założeń projektowych i gotowych koncepcji.
Oznacza wiele więcej - zakłada bardziej wszechstronną współpracę, aktywność zespołową, wspomaganie społeczności skupionych wokół swoich miejsc, dialog
o charakterze interdyscyplinarnym, międzypokoleniowym i inkluzywnym.
Projektowanie partycypacyjne jest ciekawą propozycją zarówno dla profesjonalistów jak i zleceniodawców oraz odbiorców ich prac, gdyż wspomaga tworzenie demokratycznego forum służącego dyskursowi, twórczej wymianie opinii, inspiracjom i nowym pomysłom a także ewaluacji rozwiązań. Przyczynia się do jak najlepszego wykorzystania dostępnych zasobów – środowiskowych, społecznych, ekonomicznych, kulturowych.
Zajęcia w ramach przedmiotu PROJEKTOWANIE PARTYCYPACYJNE
w trakcie roku I studiów II stopnia to:
- poznawanie dobrych praktyk w tej dziedzinie, ale także przykładów takich działań,
w których brakuje podejścia partycypacyjnego;
- nabywanie doświadczeń poprzez ćwiczenie pracy zespołowej metodami
aktywizacyjnymi;
- działania interdyscyplinarne związane z procesem dydaktycznym,
twórczością i badaniami;
- nabywanie umiejętności dotyczących komunikacji społecznej (poznawanie
lokalnych środowisk, praca w szczególnie interesujących miejscach i w bliskim
kontakcie z odbiorcami – użytkownikami przestrzeni a także osobami decyzyjnymi
np. ze strony samorządów lokalnych czy instytucji);
- eksperymenty prowadzące do optymalizacji procesu projektowania
i wykorzystania zasobów oraz wnoszenia innowacji do sztuki projektowania,
w atmosferze otwartości na lokalne wartości przestrzeni i inspiracje z Polski
i innych krajów;
- współpraca z instytucjami publicznymi i samorządami lokalnymi oraz warszawskimi
uczelniami (Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW, Katedra Architektury
Krajobrazu WBiIŚ SGGW, Wydział Architektury PW).
Zajęcia obejmują: wykłady, wizyty studyjne, zajęcia terenowe, spotkania z interesariuszami procesów projektowych, pracę warsztatową związaną z zadaniami projektowymi, wspólne prezentacje, dyskusje, ewaluację rozwiązań projektowych i realizacyjnych, lekturę.
Zasób tematów projektowo-badawczych jest z roku na rok poszerzany. Wiąże się przede wszystkim z realnymi potrzebami dotyczącymi twórczych zmian w przestrzeniach publicznych i instytucjach edukacji i kultury, a więc ma wymiar w dużym stopniu praktyczny.
ASP w Warszawie podpisała kilkuletnie Porozumienia o współpracy z Bibliotekami Publicznymi m.st. Warszawy w dzielnicach Praga-Południe oraz Praga-Północ. W ramach tych porozumień wykonywane są metodami partycypacyjnymi projekty, z których część udaje się realizować.
W zajęciach biorą udział studenci socjologii z ISNS UW (specjalizacja: Socjourbanistyka) a także młodzi architekci krajobrazu z SGGW (przedmiot: Projektowanie przestrzeni publicznych). Pracowaliśmy ostatnio wspólnie m.in. w przestrzeni Autonomii – zielonego skweru przy ul. Nowy Świat 69 i na podwórkach Kolonii Wawelberga na Woli. Młodzi socjologowie brali udział w pracach koncepcyjnych dotyczących wnętrz IX Liceum Ogólnokształcącym im. Klementyny Hoffmanowej a także wybranych przestrzeni Osiedla Jazdów.
Polecamy poradnik „Razem zmieniamy przestrzeń”, przygotowany w ramach współpracy Wydziału Architektury Wnętrz ASP w Warszawie i Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW:
http://socjourbanistyka.isns.uw.edu.pl/pliki/przedmioty/pppp3/Poradnik_Razem_zmieniamy_przestrzen_2019.pdf
Polecamy publikację dotyczącą realizacji partycypacyjnego projektu Biblioteki IX LO im. Klementyny Hoffmanowej w Warszawie:
https://waw.asp.waw.pl/2020/04/02/biblioteka/
Polecamy publikację dotyczącą projektowania bibliotek publicznych, z której można korzystać także podejmując tematy innych wnętrz publicznych i obiektów użyteczności publicznej z zastosowaniem podejścia partycypacyjnego:
https://biblioteki.org/publikacje/biblioteka-dobre-miejsce-poradnik-architektoniczny-dla-bibliotek/
AUTONOMIA ul. Nowy Świat 69_Raport z prototypowania 23.05.2023
Library IX LO Presentation in English
Koncepcja patio w IX LO_SSM_2021-22