CHWYT-ZA-CHWYT. Krótka historia chwytania rzeczy to wystawa prezentująca rodzinę uchwytów zaprojektowanych przez warszawską architektkę wnętrz, Olę Munzar. Nazwa Plankton oddaje ich zróżnicowaną formę i podkreśla unikalne piękno każdego z osobna.
Ich powstanie poprzedza wieloletnia praktyka pracy z wnętrzami i czułość wobec detalu, który buduje charakter zamieszkiwanej przestrzeni. Ci drugoplanowi bohaterowie naszej codzienności, często pomijani w opisach i doświadczani przez nas nieświadomie, rzadko są przedmiotem głębszych analiz. Dlatego też postanowiłyśmy zwrócić im należną uwagę i przedstawiamy uchwyty w kontekście narracji z zakresu historii sztuki, studiów nad fizjologią ludzkiego ciała, czy popularnych ostatnio treningów uważności. W tej krótkiej historii o chwytaniu rzeczy znalazłyśmy kilka cech wyróżniających dla naszego gatunku, podkreślając jednocześnie fizyczną naturę chwytanych przez nas obiektów. Na kilku przykładach prezentujemy materialne dowody interakcji, które zachodzą pomiędzy dłońmi a użytkowanymi obiektami. Warty podkreślenia jest również kontekst wiedzy o ergonomii, charakterystyce i działaniu przedmiotów oraz jej wymiany pomiędzy projektantem a rzemieślnikiem, który ostatecznie wykonuje rzeczy, czyniąc je możliwymi do pochwycenia.
Warto przypomnieć, że czynność chwytania to pierwsze ćwiczenie, które wykonujemy uparcie od pierwszych chwil naszego życia i stosunkowo szybko stajemy się w nim mistrzami. By sprawnie chwytać bazujemy na przyzwyczajeniu i pamięci naszego ciała, przypominając sobie o tej czynności dopiero wtedy, gdy któryś z elementów nie działa rutynowo. Każdego dnia wykonujemy przecież tysiące ruchów chwytania. Naszą uwagę cieszą szczególnie te ruchy, które zapośredniczone są przez uchwyty, czyli specjalnie zaprojektowane obiekty mediujące pomiędzy dłonią a przedmiotem docelowym. Ułatwiają nam wykonywaną czynność, ale pełnią też w naszej codzienności symboliczną rolę. Wykonane z dużą dbałością, wykorzystują receptory rozmieszczone na skórze naszych dłoni by przekazać nam, chwyt za chwytem, przyjemność.
Wystawa została zrealizowana przez fundację Sztuka w Mieście we współpracy z Targami Rzeczy Ładnych, jako projekt związany z promocją polskich twórców dizajnu. Wybór projektantów odbył się w ramach otwartego naboru prowadzonego wśród wystawców Targów Rzeczy Ładnych, w grudniu 2017.
Patronat: Wydział Architektury Wnętrz i Łódź Design Festival
Kuratorka: Katarzyna Roj
Współkuratorka, koordynatorka: Karolina Wlazło-Malinowska
Projektantka prezentowanych obiektów (marka Plankton): Ola Munzar
Projekt plastyczny wystawy: Ola Munzar i Marta Zimińska
Organizator: Fundacja Sztuka w Mieście, Ghelamco Polska
Partnerzy: Targi Rzeczy Ładnych
W ramach wystawy przedstawiono fragment projektu wystawienniczego “Ludzie z fabryki porcelany” (kuratorzy – Ewa Klekot, Arkadiusz Szwed, organizator – Polskie Fabryki Porcelany Ćmielów i Chodzież S.A.).